~~@My LiTtLe WoRLd@~~

Thursday, May 14, 2009

Let's try to make Brownie!~

Baru2 ni mama try buat Brownie, dah lama tak buat kek, so teringinla nak buat.. bahan2 pun ada so cari2 resepi kat net, jumpa kat myresepi.com.. alhamdulillah tak susah sgt & menjadi!! babah & Ibrahim pun suka!!


mama guna almond flakes, so tinggal tumbuk skit2 je.. kalau ikut masa utk membakar tu dalam 20 minit, tp mama bakar dekat 40 minit juga, eehehe.. maybe bergantung kepada oven masing ;) so siapa2 yg nak try tu, mama paste kan resepinya skali ok :)

Brownie

oleh: nure Brownie nure@myresipi.com
coklat+nuts dlm bentuk mudah pegang

Bahan-bahan ( 6~7org )
bhn diayak: 100g tepung gandum dan 1/4 sudu teh baking powder
100g gula halus
2 bj telur (suhu bilik)
150g coklat bar
100g butter
70g kacang (boleh campur almond, walnut dan lain2 ikut suka) dan potong kecil2
Cara-cara cairkn coklat dan mentega sekali dlm oven selama lbh krg 2 minit
dlm bekas lain, pukul telur dan gula sampai sebati
masukkn bahan yg diayak dan kacau dgn senduk sampai semua tepung rata.
masukkn coklat+mentega yg dicairkn td dan kacau.
bila coklat sudah rata, masukkan pula kacang dan gaul lagi.
dlm bekas 4 segi yg telah dialas dgn cooking paper, tuangkan adunan tadi dan ratakn.
bakar dlm oven pd suhu 170C selama 20 minit. Bila dh betul2 masak, biarkn sejuk( dlm bilik) baru keluarkn dr bekas. Potong bentuk 4 segi panjang.

4 comments:

mama idzareef said...

rajin btul mummy ibrahim ni buat brownies..nmpak sedap la pulak..bleh try jgk nie..resepi pn tgk cam tak leceh sgt..:D

mamaadam said...

rajin tul la mama ibrahim ni, dah tu menjadi pulak tu ape yang dia buat

mummYaeesh said...

uiks cam senang jerk..(percaya ke??) nak torai la...tp tak tahu lg tahun biler..woohoo

unique1012 said...

mama idzareef,
ikut mood gak, takla selalunya rajin, hehe.. memang sedap :P
tryla ye, kalau memang suka coklat tak rugi buat :)

mamaadam,
alhamdulillah, setakat ni jadi je kalau buat kek, hehehe..

mummYaeesh,
hehe.. tahun bila ye?? :P ala.. kt malaysia senang, beli je.. lg byk choice, ye tak..